Höst Soppa!





Jag och Karolin sitter och jobbar/ pluggar och blev sugna på något varmt och gott.
Så jag svängde ihop en liten linssoppa. Jag brukar vanligtvis göra en grekisk variant, helt vegan med gröna linser och mycket örter men idag var jag sugen på en spicy och krämig soppa på röda linser.
Jag brukar inte kolla på recept så ofta utan improviserar hej vilt! Man tar vad man har helt enkelt!

























Så här gör du soppan:

Lägg ca 2-3 dl linser i blöt i typ 15-20 min

Hacka en lök ganska grovt, fräs den sedan lite grann i en kastrull ihop med en hackad morot och 2 vitlökar. ( riv inte vitlökarna utan skala och tryck till dem med kniven så de öppnar sig).

Fräs pytte lite. Löken ska absolut inte bli bränd utan bara börja lukta mer lök om du förstår vad jag menar!

Hacka konserverade tomater som INTE är krossade. ( en burk räcker) Tycker de smakar mera. Häll först ut 
vätskan över den lite frästa löken.

Ta 1-2 grönsaks buljonger  och plumsa in i soppan. (Jag började med en och fyllde sedan på med en till)

Häll på vatten. Vill du ha "rinnig" soppa ta mycket vatten. Vill du ha en mer kompakt ta lite.

Häll bort vattnet från linsorna och häll i dom i soppan.Rör om.
Ta ett par skedar Chili/Garlic Sauce  (samba oelek) Fyll på efter smak.Salta efter smak!

Och krydda på med typ chili/ chilikrydda och annat gott.Fyll på med grädde. Sprinkla på lite i taget, tills du tycker de smakar bra!
Låt de koka till linserna blivit mjuka och ätbara.

Avsluta med att slänga i 3-4 nävar färsk baby spenat och 1/4 skivad lök till garnering.

KLART!

Avnjut gärna soppan med ett gott bröd o god ost!


// Vill du att soppan ska vara helt Vegan så ta bort grädden eller byt till tex. cocos mjölk. Är du ett kött freak så fräs lite bacon och blanda in i soppan!


Lycka till!





0 comments:




My Latest Pins:




Mr.Kate